Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 10, 2017

Enkelt liv






Sen några månader sover jag bäst på golvet, vet faktiskt inte hur det blev så.

I tjugo år har jag haft samma segelbåt, den är rätt illa medfaren, rentav vanskött, men vi älskar den. Nästan lika länge transporteras segel och annan utrustning på den hemmasnickrade kärran.

Vet inte var den kommer ifrån, den här fascinationen över att leva enkelt. På senare år går den hand i hand med frustrationen att vi lever över våra tillgångar, men den har funnits där mycket längre. Till syvende och sidst handlar det kanske om en längtan efter frihet och oberoende. Men också en längtan efter , för att vara lite högtravande, en gemenskap som är mer andlig än materiell.

Att få campa två dagar med Fredrika Ek, som cyklar jorden runt och haft sitt bohag på en cykel i över två år, har inte precis gjort mig mer lockad av vår västerländska livsstil. Att sitta i en tältöppning  och tjattra och laga  mat över en enkel låga är så oändligt mycket mer lockande.
Inte utan att jag tänker på Lasse Berg och hans Kalahari.

Kalahari

Inga kommentarer: