Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 07, 2017

Kim Wall




Vissa hemska händelser som drabbar främmande människor gör mer ont än andra. Vilket alltid, alltid, handlar om identifiering, och aldrig om hur hemskt det är rent objektivt. Utöya kommer för alltid (?) att vara värst. Jag satt i sommarnatten på balkongen i Hammarby sjöstad när Åsa ringde (från Sveriges Radio) och storgråtande berättade om ungdomarna på ön som kallblodigt avrättats. Jag gråter bara av att börja skriva om det. Hur kunde han ? Hur kan man känna så mycket hat ? Och sen, hur kunde Norge, och alla sörjande familjer, mobilisera så mycket behärskning ? Inte förlåtelse, knappast,   men övertygelsen, att ondskan inte ska segra.
Mordet på Kim Wall gör lika ont, trots att det långt ifrån är klarlagt. Men det kunde varit en av våra döttrar, våra älskade. Tvingar mig (varför ?) att läsa det senaste i DN om huvudskador och funna kroppsdelar. Det är så vidrigt.

Är glad att jag känner, att jag inte är en robot, som så många (särskilt på jobbet ..) vill att jag ska vara. Samtidigt som jag vet att det inte finns någon väg tillbaka, vi har vandrat för långt på globaliserings-stigen. Jag borde bry mig lika mycket om det som jag själv inte kan identifiera mig med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eller inte, men på
något sätt platsar den kanske ?

Roland Lidén .
EN MAN SOM HETER ROLAND
som anspelar på en film som
som jag såg på Träffpunkten, där hette
mannen Ove. Jag hoppas att följande är
bättre än vad filmen är.

KLIMAT KATASTROFEN
Den är i sin början. Oljan har nyss upptäckts!
Det börjar blåsa och Världsträdet svajar i Norra Norrland.
Och tänk dig att Du är samlare och jägare
och du bor i ett samhälle med bönder och Ni fungerar
bra tillsammans.. Ni är samtidigt både Individ och Samhälle.
En bonde blir galen och säger: Den som inte är med mig,
den är emot mig. Och den 6:e artutrotningen har knappt börjat.
Bonden som hötte med sin stora högaffel han blev åtlydd.
Och människorna som tidigare hade glatt sig åt ängen
med de många blomstren och trott på
Både Och, inser nu att det är Antingen Eller Som Gäller.
Xingen har segrat.
Men älgjägarna i Norrland gillar inte att USsA,
s som i sverige
provocerar Ryssland genom att tilllåta USsA att placera missiler
i Lappland riktade emot Ryssland. Olyckor kan inträffa så att
i ett första skede Carl Bildt, Jan Björklund och Peter Hultqvist
omkommer. Hela riksdagar kan inte heller uteslutas !
Även Miljöpartister och Vänsterpartister är ”Uppvaktade.”

DYNAPE

PS. Med påtryckning från USA bör Sverige
då våga klassa mig som presumtiv Terrorist.
Om jag säger så här, först över min döda kropp
kommer USA att kunna ställa upp missiler i
Lappland, riktade emot Ryssland. Klarnar det Nu ?
En natt drömde jag att Sverige inte längre fanns !

ERIC SECHER sa...


Sverigeäröverflödigt