Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 20, 2017

Kontroll (2)


Kommentar på FB till föregående inlägg :

Nemam Ghafouri Håller inte med sista slutsatsen alls. Du pekar på ngt inre rädsla hos båda men hos ena är en positiv rädsla för att inte ta dumma risker och den andra är en självisk rädsla på helt annat nivå

GillaVisa fler reaktioner
Svaraden 18 september kl. 23:21
Hantera
Eric Secher Håller inte med  Den ene är rädd, den andre orädd, båda tänker i första hand på sig själva. Uppfattar att du är en person som varken behöver kontrollera eller utmana ödet. (I slutändan är bohemen vinnare ,eftersom det aldrig blir som kontrollanten räknat ut ..)

GillaVisa fler reaktioner
Svaraden 18 september kl. 23:36
Hantera
Nemam Ghafouri Bohemen blir vinnare bara om hen har makt över andra och kan kontrollera andra för sin existens skull medan den som räknar med kontroll från början o undviker vara naiv gör sig oberoende av andra för sin lycka o trivsamhet o trygghet i sin tillvaro. Så det handlar om att erkänna kontroll behov o använda den som en redskap just för att vara mindre egoistisk och ta hänsyn till omgivningen.

GillaVisa fler reaktioner
Svaraden 18 september kl. 23:51
Hantera
Nemam Ghafouri Om du hade skrivit spontanitet då skulle jag hålla med dig men inte kontroll.

GillaVisa fler reaktioner
Svaraden 18 september kl. 23:52
Hantera
Nemam Ghafouri Men jag måste säga att jag tyckte mkt om den och har redan läst om den flera gånger och varje gång får nytt vinkel, det beror på var i texten stannar man eller lägger man mer betoning. Riktigt bra, mkt komplicerad i sin simpelhet.
Hantera
Eric Secher Tack. Blir kanske lite begreppsförvirring. Boheme är nog inte riktigt det ord jag söker. För mig är nyckelbegreppet tillit, att våga lita på, att våga ge sig hän. De patienter som det brukar gå bäst för är de som vågar lita. Med sin erfarenhet och sin känsla bestämmer de sig för om de kan eller inte kan lita på mig som doktor, sedan släpper de kontrollen. Men de allra flesta människor idag vill hellre ställa hundra frågor och tusen följdfrågor, för att sedan vara ännu oroligare. Dottern till min granne huset kände tillit, hon litade på sina vänner, utan att veta särskilt mycket. För att ta det till en existentiell nivå - så vill jag också leva mitt liv. Den ökande kontrollen där människan ersätts av algoritmer gör livet (åtminstone mitt) helt meningslöst. (Yuval Harari kommer till samma slutsats i sin fantastiska bok Homo Deus)

Inga kommentarer: