Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, april 11, 2017

på riktigt (5)



Läser Ola Larsmo i DN. Onda människor utför onda handlingar för att skrämma oss icke onda, står vi emot skrämseln har det goda vunnit. Inte ett ord om hur det onda uppstår, inte ett ord om att vi alla, faktiskt, är potentiellt onda. Tillräckligt förtvivlad, tillräckligt desperat, tillräckligt förvirrad, tillräckligt pressad, tillräckligt kuvad eller utstött är de få som står emot, det visar erfarenheten och lydnadsexperimenten.
När jag står bland tusen andra på Sergels torg vill jag inte att det ska vara vi mot terroristerna, vi mot det som skrämmer oss. Jag vill istället att det ska vara en påminnelse om hur oändligt mycket kärlek och omtanke vi besitter men inte får utlopp för i en värld präglad av hets och konkurrens, jag vill känna tacksamhet att jag hittills inte tappat besinningen, jag vill tänka tankar som att små gester och varma leenden kan göra underverk, kanske kan det förhindra att den som är på väg att tappa fotfästet tar ett steg tillbaka och ångrar sig. Jag vill bli påmind om våra likheter, inte våra olikheter.
Det låter kanske salvelsefullt, men jag ser inte längre inåtvända och stressade stockholmare, utan människor som väntar på en möjlighet att dela med sig.

För att inte bli missförstådd. Terroristen skall ha sitt straff, naturligtvis. Och hen kan inte räkna med att bli förlåten (läs Breivik). Men vem vill vara terrorist i en värld som präglas av kärlek och omtanke ?

DN

2 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Men vem vill vara terrorist i en värld som präglas av kärlek och omtanke

Men Carl Bildt finns. I en bild så framträdde han som ett barn som åkte
tefat. Han frågade om jag ville åka med och räckte över några hängslen.
Jag svarade Ja. Denna man bör undersökas. Och samtidigt dök det upp ett citat:
Han är som ett treårigt barn med en rakkniv i handen.
Den värsta länken och värdlandavtal och planering för krig mot Ryssland.

Sedan så har vi toppidioten Jan Eliasson som jagade Håkan Djuholt för att få honom
att medverka till att utöka USAs dollarimperium genom att förstöra Libyen och mörda
Gaddafi. Han hyste planer på att tillsammans med många länder i Afrika skapa en gemensam valuta som skulle kunna kunna bidraga till att göra länderna friare ifrån
det koloniala förtrycket.

Svårt är det att utse vem som är dummast, men dumt är det att utse ryggradslösa
idioter till ledare. Göran Persson sa så här när han definitivt hade underkastat oss
och medverkat till och att definitivt knyta oss till en döende civilisation:
"Jag är glad att jag har överlevt" och lite senare: "Jag ville leva några år till"
På framsidan av skylten så stod det: "Det Gröna Folkhemmet"

Men å andra sidan så framträder Bilden av Göran Persson som en LANDSFÄRÄDARAE.

Å ingen kommer längre i håg Olof Palmes ord om: "Små länders rätt att få finnas till"

Men David Jonstad han fattar !!!

Roland



Anonym sa...

Tack för att jag får
finnas som ovan där

Roland