Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, januari 13, 2017

Den lilla människan




Åldersbäck

Hittade några vackra rader i en av Zygmunt Baumans böcker, det lär vara Hannah Arendts trosbekännelse.

Till och med under de mörkaste tider har vi rätt att vänta oss någon sorts upplysning, som inte behöver komma från teorier eller begrepp utan lika gärna från det osäkra, flämtande och ofta svaga ljus som vissa män och kvinnor, i sina liv och verk, kan tända under nästan vilka omständigheter som helst och sprida under den tid som tillmäts dem på jorden.

När man talar om "den lilla människan" brukar det handla om hen som kommer i kläm och får stå tillbaka, som har svårt att hävda sin rätt. Vill vi inspireras i vår strävan att leva goda liv blickar vi sällan neråt, utan hellre mot toppen, där de rika, framgsrika och mäktiga tronar.
Jag lämnade Västervik med känslan att det borde vara omvänt. Visdom, tillit och färdighet att leva goda liv finns bland människor som inte gör så mycket väsen, som nöjer sig. Små människor värda att se upp till.


1 kommentar:

Roland Lidén sa...

I mitt sinne är det vinter
men när jag sitter på en spark
som stått ute året runt och tänker
då syns den vita obeträdda snön som blänker