Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 22, 2016

more than ever



outside Ellis Island, 
where all the immigrants arrived in late 18´an early 19´. 
1 % were sent back, 99 % were accepted, we do the opposite now, why ?

som vänster hör det till att ogilla USA
så jag ogillar USA
som den vänster
jag är

samtidigt ingår det
i det som är jag
att jag gillar
olika

någon sa, nyligen, kanske va´det Greider
att det där (franska) pratet om frihet och jämlikhet
är en hopplös motsägelse

eftersom
jämlikhet faktiskt kräver
att man ger upp en del
av sin frihet

nu när jag precis varit där
där jämlikhet är ointressant
och frihet betyder allt
är jag mer kluven

än någonsin




2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

För vi har ju varken haft en kvinna eller en invandrare som statsminister...

Anonym sa...

Vet vi vad som menas med frihet och vad verklig frihet innebär? Det finns ett ständigt rop på frihet.

Absolut frihet är en absurditet. Den frihet okunnigheten skriker om ger sig rätt att döma, kränka, förtala, korrumpera, vilseleda, bruka makt över människor och annat liv etcetera. Frihet förutsätter gränser och dessa gränser utgörs av kosmos oföränderliga lagar. Inte av ett rättsystem som värderar människor olika eller där en överstat förpassar länder och människor in i samma fålla till likriktning så att mångfalden raderas ut.

Vi ropar på frihet. Det beklämmande är att vi inte kan inse vår egen begränsning. Dagens politiska och sociala kaos visar vår livsokunnighet. Vi, var och en, är offer för våra illusioner och fiktioner, vi är okunniga om livets oföränderliga lagar - särskilt skördelagen. Verklig frihet kan endast komma i fråga för den som friktionsfritt kan förverkliga livets mening.

Christer