Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 18, 2016

Dylan


Om jag förstått rätt så tackar Bob Dylan nej till nobelpriset. Han vill inte förknippas med vare sig priset, juryn eller Alfred Nobel.
Han må tycka illa om allt det där, men skulle gärna höra hur han uppfattar att dessa förtappade kan sätta värde på honom, den fria rebellen. Tror han att de försöker värva honom för etablissemanget, eller är han orolig för att hans eget uttryck skall tappa udden ?

Vid midnatt kom så ett uttalande från Dylan själv 
i en skakig mobilinspelning, upplagd på skivbolaget 
Stereophones hemsida, där han ger sin syn på saken – 
och på Alfred Nobel:
– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar
 som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som 
asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet 
blickar mot slamsorna av det som en gång var en 
gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad 
till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras
 med den typen av avfallshantering, säger Dylan 
väsande men behärskat i inspelningen utan att 
titta upp från sina anteckningar en enda gång.

– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än 
en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en
 särskilt människofientlig bok till hans minne, som
 ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. 
Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, 
medan jag alltid varit en fri rebell. 
Det är en ocean emellan oss!

1 kommentar:

Roland Lidén sa...

Jag gillar vad du Eric Secher skriver.
Jag gillar också vad Bob Dylan skriver.
Jag tycker även lite synd om Alfred Nobel.
Dä ä synd om människorna, sa August Strindberg.