Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 15, 2016

Varför ?




Jonas Mosskin, som skrev så tänkvärt om lantisar i DN för en tid sedan, återkom idag med en kritisk artikel om självhjälp, självförbättring och framgångshets. Uppåt, framåt - och rakt in i kaklet.

..
Varför skall vi bli smartare, snabbare och bättre, hela tiden ? Kan det inte finnas en poäng med det långsamma och good enough ? Idag finns det en rörelse för kvalitet, långsamhet och egenproduktion som vädrar morgonluft i vårt ekonomiska tidevarv. Man kan fråga sig om vi inte kommit till en punkt i människans utveckling där vi bör lägga större vikt vid varför, istället för hur och vad. 
...
Den supereffektiva människan blir till slut tom på tankar och känslor. Man blir bara sina handlingar. En nyttig idiot utan omdöme.


Instämmer.
Och undrar förstås, när arbetsgivaren ber mig att jobba mer och ifrågasätta mindre, om detta är något som jag bör ha sinnesro att acceptera, eller modet att trotsa.

Låt aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel.

Lantisar
Självhjälp
Sinnesro




Inga kommentarer: