Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 29, 2016

Café 91




Sedan Café Munken stängde irrar jag runt på jakt efter nytt morgonfik. Imorse blev det Café 91 på Folkungagatan, där ägaren lägger ut ett exemplar av DN på disken. Jag var först på plats och såg fram emot en lässtund. Bakom mig kom B, som sträckte sig fram och la beslag på förstadelen. Strax efter kom C, som sträckte sig efter kulturdelen. Kvar blev stockholmsdelen. Då gällde det att snabbt bestämma sig,`vilken varg jag skulle mata´, den förlåtande eller den hämndlystna ?

Tog min kaffekopp och satte mig ute på gatan och njöt av morgonljuset, utan tidning. Den varg jag helst av allt vill mata hade fått sitt.




En gammal 
indianhövding sitter 
och pratar med sin sonson. 
Han sörjer en tragedi som inträffat i familjen.

Jag känner att jag har två vargar 
som kämpar mot varandra i mitt  hjärta. 
En av dom är våldsam, hatisk och hämndlysten. 
Den andra är kärleksfull, förlåtande och medkännande.

-  Vilken varg kommer att vinna, farfar ? 
-  Den jag matar.

1 kommentar:

Senior Lidén sa...

Om den förste skulle vara en
krigare som vill skapa ett samhälle
som organiseras så att de gynnar samarbete och humanism
och som hellre ser att vita mördare i förtid hamnar i
de sälla jaktmarkerna än att hans röda vänner gör det,
hur väljer man då, då?

Kloka hövdingar som våra statsministrar som är rädda om livet
dom viker naturligtvis ner sig så att de blir medmördare i Libyen.

Och patrasket i riksdagen som är i majoritet medverkar till krigsförberedelser på USAs sida mot Ryssland med hjälp av Krigsavtal, avtal som undergräver
Sveriges suveränitet att stifta lagar och avtal som förflyttar
rättskipningen till marknaden, ovan för dumhuvudet på Sverige.

Men som maktlös idealist så kommer jag att mata samma varg som du gör.

MVH Roland