Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, augusti 28, 2016

Höstar




Läser att det nu är fler irakier som återtar sin asylansökan än det är som söker. Väntetiderna är för långa och utsikterna att få stanna för små. Negativ invandring, en framgång för den nya restriktiva svenska politiken.
Hur kunde öppna-era-hjärtan bli stäng-era-hjärtan så snabbt och så lättvindigt ?

Frihet, jämlikhet och broderskap. Inte är det lätt att få med alla tre. Att göra avkall på den individuella (val)friheten och bekvämligheten  till förmån för den som inte har någon alls skapar oreda och skänker inte så mycket tillfredsställelse att det är värt mödan.
Jo, hösten 2015, men inte hösten 2016.

Det kommer fler höstar.

PS1
I Flen och Hultsfred är var tionde invånare asylsökande, i Danderyd och Staffanstorp är det en på sexhundra.

PS 2
Det är lätt att vara idealist ända tills skåpet  skall flyttas.
(Kommentar Onkel Olof 8 aug på Drivkraft)

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Tänker på en diskussion jag hade med en vän för någon vecka sedan.
Vi funderade kring det du tar, alltså hur värdegrunden i landet kunde sjunka så fort sedan Reinfeldts tal.

När man är ute och lyssnar på nätet är det riktigt illa, tyckte jag.
Nej, det är värre, replikerade min kompis.

Ja, det är värre. Många uttalar sig på ett sätt som alla skulle fördömt för 30 år sedan.

Men det som stör mig mest är att många i regeringen till och med verkar stolta över det som sker. Det gör en mörkrädd.

Tyvärr har de gamla småskollärarna gått i pension...

Anonym sa...

Så här ser världen ut sade Reinfeldt som själv är kvicksand.
Men vad som återstår som jag tror
är att leka där man bor
och som om nu inte dä skulle räcka
då får vi flytta på oss en liten sträcka
och jollra oss tillsammans i en liten båt
på en bifurkation.

Roland