Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 08, 2016

Drivkraft




Hade nyligen en diskussion* med min gamla kurskamrat om avregleringar inom vården, en diskussion om värdet av ekonomisk vinning som drivkraft. Jag tror det finns andra och bättre drivkrafter, men Håkan kallar det för planhushållning och idealism. Så oense kan man vara, trots att man gått i samma klass.

Kunde hur som helst inte låta bli att bli glad när jag läste David Brooks kolumn i dagens DN (Samhället vilar inte enbart på egon), med massor av belägg för att vi helst vill ställa upp för andra, och att vi faktiskt tappar lusten om vår moraliska vilja ersätts med ekonomiska incitament.

Inte utan att man kommer att tänka på Peter Kropotkin, och Inbördes hjälp.


*Artikeln som Håkan länkat : Sofia Nerbrand : Låt människor röst med fötterna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dä ä synd att den giriga människan
har makten och skrämmer den humanistiska människan ifrån vettet.
Dä ä länge sedan den sista humanistiska kulturen utrotades ifrån Jorden.

Och skulle det finnas några övervintrade humanistiska förstånd kvar som
av egna fri viljor valde att samarbeta med varandra och med Jorden på den
plätt där dom råkade bo, så skulle dom ges öknamn och Världsgalenskapen
där Sverige numera ingår skulle skapa Falska Flaggor så att den Globala
Världsgalenskapen skulle få sina förevändningar att ta kol på dessa frön.

Din bild av Bonoboapan överraskade mig.
En gång skämdes jag så till den milda grad av att vara människa att jag
reinkarnerades till apa. Men ibland är jag människa också.
Din apbild såg för bekymrad ut så jag har valt mig en lite tryggare en.

Mitt apnamn blev

DYNAPE

Mitt

Onkel Olof sa...

Det är lätt att vara idealist ända tills skåpet ska flyttas.

Människor drivs absolut inte bara av pengar. Kolla bara vad likes på Fb kan göra med en vettig själ.

Men samtdigt kommer man hela tiden tillbaka till problemet: en själv.
Man gör gärna mycket gratis, men bara till en viss gräns. Till och med på den här bloggen har diskussion om lön då och då dykt upp.

Men för att vara lösningstänkande. Ska vi ha mer idealism och mindre egoism, så måste du hitta ett annat belöningssystem. En människa måste både känna sig behövd och duktig. I skolan klarar vissa lärare att motivera eleverna utan betyg. Hur motiverar vi ett samhälle?

Kanske ska vi fråga lågstadielärarna :)

ERIC SECHER sa...


DYNAPE
Jag förstår din pessimism, men delar den inte. Inte så länge det fortsätter att födas människor som innerst inne (genetiskt) längtar efter att få vara till för andra.


Olof,
Vi kanske inte behöver "hitta ett annat belöningssystem", utan bara låta det osjälviska ta större plats.
Fråga lågstadielärarna ? Klockrent !

Anonym sa...

Om till för de andra människorna
fortsätter att bara moralisera
och inte skapar ett till för varandra samhälle
så kommer det att medverka till att utrota varandra.

Men detta övergår ONKEL OLOFs förstånd.

Men han är ju städslad i inbillnigsidustrins verksamheter.

BLIR DU LÖNSAM LILLE VÄN och
ÄNNU EN CIVILISATION ÅT HELVETE ???

Eller kan våra galna politiker tillåta att Vi ägnar oss åt något annat.
Eller är medlöperiet så starkt att det väljer att propagera för WW3 och vår snara hädanfärd ?

DYNAPE

Anonym sa...

Onkel Olof
Alla skåp är lika
jag lämnar över min nyckel med nummer 10
till en kvinna. Så får vi se.

Dyn...