Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 06, 2016

Utopi




I sann omställningsanda läser jag en bok jag redan läst, dessutom på semestern. Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk.
Den är bra, även andra gången. Dvs, jag tycker fortfarande, precis som Nina, att vi lever i upp-och-nedvända världen. När vi ena stunden är rörande överens om alla människors lika värde, för att nästa stund (t.ex) villigt acceptera att den sammanlagda inkomsten för världens 3 rikaste överskrider totala BNP för världens 49 fattigaste länder.
Visst är det fantastiskt när enskilda har framgång och av egen kraft lyckas utmana etablissemang. Alla Disneys filmer handlar om det. Men det omvända är lika fantastiskt. När den som redan har delar med sig. Eller som Nina säger : Vi drömmer om att jag är värd ett annat öde. Att världen är värd ett annat öde förblir en (flummig) utopi.


Inga kommentarer: