Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, juni 16, 2016

Simsalabim



Skulle vilja veta vad mobiltelefonerna egentligen gör med oss. Vad händer när vi byter direkt kontakt mot virtuell, när vi byter på riktigt (?) mot på låtsas ? Skulle vilja veta, annars är risken att känslan säger mig att det är helt förödande.
Vissa observationer gör mer ont än andra. I topp ligger förstås alla småbarnsföräldrar som istället för att "vara" med sina barn är uppslukade av telefonen. Det ser så sorgligt ut, man lider, med barnet, med föräldern, ingen ser glad ut, ingen verkar vilja, och ändå ..
Igår var det århundrades solnedgång vid Hammarby sjö och vår underbara "trätårta" mitt i sjön var nyöppnad efter ett års reparation, kort sagt en enastående kväll. Så nog kändes det overkligt, när det medelålders paret under den tid jag satt kvar inte tittade upp en sekund från sina mobiler.

Det finns alltid en risk att man drar funderingar och spekulationer för långt. Men den här avskärmningen från "det fysiska och det riktiga" kanske försämrar våra möjligheter att ta fysiska faror (som växthuseffekt) på allvar. I den virtuella världen trycker man på en knapp, och simsalabim är faran borta.

Inga kommentarer: