Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juni 08, 2016

Shit the same




Kan inte bedöma det vetenskapliga innehållet i resebyråreklamen DNA-journey, troligen håller den måttet. Men jag blir rörd till tårar, och skäms att jag skall behöva påminnas på det här sättet.

Man kan göra fysiska resor på marken, på vattnet och i luften, eller mentala resor i huvudet. Det senare är gratis, påverkar inte klimatet, och är säkert väl så viktiga.
Märker med mig själv att jag måste kämpa för att stå emot den mentala gruppresa som vi bjuds in till för tillfället. Jag blir t.ex irriterad på människor som inte gör sig förstådda på ett sätt jag inte känner igen. Det betyder inte jag är tänker rasistiska tankar, bara att jag påbörjat en isolationistisk resa som vill att vi gillar lika, inte olika.

Det är mänskligt att gilla lika. Men vi har skapat en global värld där pengar, varor, nedsmutsning och uppvärmning inte känner några gränser, då får vi vackert lära oss att gilla olika, och sluta yra om "mitt land".
Det borde var en enkel resa, om vi vet att där olikheterna är mer eller mindre inbillade, att olika inte är särskilt olika.

DNA-journey

PS
I fotbolls EM kommer jag att heja på det schystaste och charmigaste laget, var de kommer ifrån bryr jag mig (faktiskt) inte om.
Zlatan, är det Bosnien eller Kroatien han kommer ifrån ? Skitsamma, han har en skön stil.


Inga kommentarer: