Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, september 28, 2015

Hemlös



Det bor en kvinna i Stigbergsparken. Hon sitter på en bänk omgiven av sitt bohag, dag som natt. Och säger att hon väntar på ett riktigt boende. Av distriktsläkaren för hemlösa får jag reda på att hon hamnat mellan stolarna i omsorgsbyråkratin, inte tillräcklig psykiskt sjuk, inte tillräckligt kroppsligt sjuk, inte .. så nu har hon satt sig i parken i protest. Det är många som går förbi, och många som vill hjälpa henne, med mat och varmare kläder. I morse hade jag med mig ett par kängor, som hon vägrade att ta emot om hon inte fick betala.
Bäst som vi stod där och förhandlade om kängorna så strök det en räv förbi. Kvinnan blev inte alls överraskad, utan sa att den hållit henne sällskap hela natten.

Får höra med prästen på Ersta. Det här kan vi inte bara åse.

Inga kommentarer: