Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, augusti 21, 2015

2084




Häromdagen kikade jag in in i cykelaffären för att handla lite olja då cykeln gnisslade betänkligt. Bakom hen som servade mig stod en annan hen som utan att titta upp sa att du skall blanda en flaska torr med en flaska fet så blir det perfekt. Jag gjorde som hen sa, och det blev verkligen en perfekt blandning.


Balans är ett ord som är positivt laddat. Jämvikt likaså.
Jämlikhet däremot, är man vara för eller emot.

- Vad är skillnaden ?
- Ingen förlorar, respektive någon förlorar.
- Förlåt, kan du förklara.
- Ingen förlorar på att oljan är balanserad. Men rika med makt
  förlorar på jämlikhet.
- OK. Men den som är rik med makt kan bli fattig och betydelselös.
- Då byter hen sida, och gillar jämlikhet.
- Men inte förr ?
- Nej.
- Hm. Måste det vara så ?
- Ja. 2015.
- Då ser vi fram emot 2084.
- Ja, det gör vi.

5 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Så var det förståss Karl XI.
Det vänder perspektivet...

ERIC SECHER sa...


1784 ?
Hade kanske Orwell och 1984 i tankarna

ERIC SECHER sa...


Hoppsan, blandade visst ihop seklerna. 1684 ?

Onkel Olof sa...

Jag tänkte:
Karl den XI gjorde alla skåningar till svenskar på mindre än en generation. Mycket genom att ge bönderna mer frihet (Danmark hade ett mer feodalt samhälle) och genom att göra svenskan till utbildningsspråket.
Frihet och utbildning.

Detta måste ändå ses som en av de större förändringar någon lyckats göra i historien...

ERIC SECHER sa...


Intressant !