Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, mars 19, 2015

Jourhavande funderar




Efter en lång operationsdag och ett oräkneligt antal telefonsamtal läser jag sent på kvällen ur ”Min guide till säker vård” som ligger i fikarummet på avdelningen.
Där vägleds patienterna hur de skall framföra sitt missnöje och sina klagomål.
Vissa dagar skulle jag hellre läsa :

Om du är missnöjd.
 Då går det bra att vända sig till ett annat sjukhus, vi krusar inte.
Vi gör så gott vi kan, och det brukar duga för de flesta.
 Kom ihåg att många som jobbar här, för din skull, kanske själva är sjuka, eller har anhöriga att ta hand om när de kommer hem.
Glöm heller inte bort att vi lever i ett av få länder där alla, vare sig man är rik eller fattig, har möjlighet att få hjälp när man är sjuk.
Kort sagt, visa lite tacksamhet.
 Om du vet med dig att du är en person som letar fel och brukar vara missnöjd så kanske det är dags att söka hjälp.
 Om du trots dessa påminnelser ändå vill anmäla oss för dålig vård så ska du veta att vi inte kommer att ändra på någonting. Vi är stolta över vår insats.

PS
Sen slår det mig att vi nyligen haft en patient som klagat alldeles för lite, vilket slutade väldigt illa.
Och tar tillbaks alltihop.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Träffande Modererad kommentar, och rolig!
Som lyrik! :-)

Roland

ERIC SECHER sa...


Tackar !