Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, februari 23, 2015

System



Somliga är starka motståndare till att man skyller " på systemet ". Istället vill de betona det egna ansvaret.
I den frågan är jag grå. Jag älskar att ta ansvar för mina handlingar, och hatar att skylla ifrån mig, men  blir trots det hela tiden påmind om att jag får väldigt god hjälp av - system.
Som t.ex tavlan där vi bokar tvättider. Varje hyresgäst har en plupp, man kan omöjligt boka mer än en tvättid i taget, ingen enda utsätts för frestelsen att ta för sig på andras bekostnad. Ett bra system.

Andra tänkbara system, som vi ännu inte anammat :

Att man inte kan tjäna mer än X kronor per person.
Att man inte kan äta mer än X antal kalorier per person.
Att man inte kan handla för mer än X kronor per person.
Att man inte kan släppa ut mer än X kilo koldioxid per person.
Att man inte kan glömma bort att tänka mer på andra än sig själv ..



1 kommentar:

RL sa...

Att leva idag så att det går att leva i morgon också.
Att människan måste vara både individ och samhälle.
Att ett ljust sinnelag hjälper i en mörknande tid.
Att vi får leva i ro först när järnvägen är nedlagd.
Att vi får leva ifred när civilisationen har upphört.

Roland