Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, februari 09, 2015

Stolthet




Hade återigen vägarna förbi Dalens Centrum för att hämta en bok de reserverat på biblioteket, och passade på att sitta ner i den trevliga tidningshörnan. Och fann vad jag sökte, ständigt söker - goda uppslag hur vi, enskilt och tillsammans, kan förhindra destruktivt beteende.

SvD, Idag-sidan. Agneta Lagercrantz intervjuar neuropsykologen Barry Karlsson som forskat om stolthet. Stolthet, som kan vara av godo eller av ondo, som kan innebära att man antingen känner (naturlig) skam och reflekterar över varför man blivit kränkt och i bästa fall försonas med sig själv och den andre, eller blåser upp sig och går in i en "upptrappningsspiral". Karlsson menar att stress är avgörande för om vi förmår ta steget tillbaka istället för att stänga av och ge igen.

Dåtida, nutida och framtida konsekvenser av hur vi hanterar vår stolthet (vilken varg vi matar ..) kan knappast överskattas.

Teknik och ekonomi i all ära, tror inte vi löser några stora frågor som rör vår överlevnad om vi inte först tar in och respekterar grundläggande kunskap om människan. *
It´s biology, my friend.

SvD
Två vargar

* dit räknas även Vladimir Putin




3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag tror fortfarande att många värderingar och religiösa föreställningar, som vi tror är eviga, har i mångt och mycket gjort sitt.

Vi har dansat med vargar
Levt i gudsfruktan och förmaning
När packisen smält
Har världens värden omvärderats...

ERIC SECHER sa...


Säkert.
Men stoltheten (och en hel del annat) blir vi inte kvitt.

PS
Svar på min kommentar på din blogg ? :)

Onkel Olof sa...

Till viss del.

Men har just nu en religiös diskussion med mig själv om inte religionen har ett lite för stort finger i det här...