Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, januari 12, 2015

Rädsla


Paris
Stockholm
Madrid

Har inte haft anledning att fundera särskilt mycket över tryckfrihet, eftersom jag fått den med modersmjölken och aldrig utsatts för några hot p.g.a mina åsikter. Men så har det inte alltid varit, och så är det inte idag, för väldigt många människor.
Det är lätt att rent allmänt stå upp för tryck - och åsiktsfrihet, svårare blir det, inser jag nu, att avgöra vilket ansvar som följer med friheten. Som väntat /som sig bör finns det olika meningar. Birger Schlaug betonar hänsyn till den som kan känna sig sårad, Johan Ehrenberg ger satirikerna fria händer, Peter Wolodarski påminner om att det fria ordet kan användas i propagandasyfte, och att man faktiskt har rätt att häda.
Vet inte på vilket ben jag skall stå. Det tar emot att alltför starkt betona hänsyn till mottagaren, samtidigt som jag tycker att hänsynstagande är ett uttryck för mognad. Men det kanske är en lyx som den priviligierade  kan kosta på sig, inte den utsatte ?

Hoppas att Frankrikes nine-eleven 2015 får andra konsekvenser än Amerikas 2001 ?
Inte mer rädsla, utan mindre.




1 kommentar:

Dynape sa...

Ett ben kan var prästkragens på ängen.
Ett annat kan vara Bonoboapan ibland träden.

Jag har funderat mycket på vem som populariserat
ordet terrorist efter nine eleven och avsikten därmed.

Och varför någon och några är beredda att offra livet för sin sak.

Och andra som offrar sitt anseende för att rita Mohammed som en rondellhund.

Och att det finns Höjdare som Nedlåter sig till krypa för Makten för att få
med omedvetna länder i sin strävan efter total dominans i världen.

Det handlar om Jordbruksproduktion, energi, militärmakt och mentalstyrning ...

Bara ett exempel.

Kissinger: Det handlar inte längre om, om budskapen är sanna eller inte, utan om vadå?

Jo förstår Du ? . . .

Det handlar om hur de ska uppfattas och hur vi, kan utnyttja detta . . . !

Vem är då vi?

USA inklusive Sverige och många, många andra stater som England, Ryssland, Kina,

Frankrike med flera.

Dessa länder, med sin dödsstil utgör ett hinder för oss i Hällnäs i Västerbotten att skapa en

Kultur som kan leva på ett sådant sätt, som alla andra Kulturer

också kan leva på i all evighet.

Amen