Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, december 30, 2014

Studio Ett



Idag lyssnade vi extra noga på Studio Ett eftersom dotter Åsa producerade. Så fungerar den som styrs av känslor …
Den jävige skall egentligen hålla tyst, men kan inte låta bli att tycka det var bra.

Att släppa in gamla gamla rävar som Bo Holmström känns risky-business, men det höll (apropå Väst-tyska ambassaden).
Inslaget om hjälp-på-plats i Rumänien och eldsjälen från Hoppets stjärna var så medryckande att jag hade svårt att koncentera  mig på matlagningen.
Men störst intryck gjorde nog ståuupparen och tanke-smedjaren Jonatan Unge när året skulle sammnfattas. Han, och de andra, fick frågan vad som berört honom mest 2014. Svaret blev :

- Det var förbudet mot att äta västkusträkor.
- Förlåt, hur menar du ?
- Det utfärdades ett förbud att äta västkusträkor undra några månader.
- Ja ..
- Och det visade sig att det gick inte,
  folk klarade inte av det.
- Och ..
- Jag menar, om vi inte ens klarar av att avstå från lite räkor under
  några  månader, hur skall vi då klara av alla andra krav som ställs på
  oss för att möta klimathotet.

Den satt, den bet, den tog.

Men, det kanske inte är så märkligt, eller förvånande, eller upprörande. Om räkdyrkarna verkligen upplevde att deras räk-konsumption var det som avgjorde barnbarnens framtid så skulle de nog avstå. Men nu gör de inte det, de tror att det är skrämsel och på låtsas, och därför fortsätter de att smaska i sig.
De är väl så vi fungera till mans ?

Studio Ett - året som gick ( 15 min)

Inga kommentarer: