Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, december 13, 2014

Provoka 2014




Tycker förstås det är roligt att Fi blir uppmärksammade och uppmuntrade "för envis och engagerad kamp". Men provokation ?
Det beror kanske på vilken utgångspunkt man har. Dvs, man blir provocerad av det som utmanar, och kanske hotar, ens egen föreställningsvärd. Och omvänt, man blir inte provocerad när man delar uppfattning.
Själv blir jag oerhört provocerad av människor som gör anspråk på att vara förmer, allra helst om de försvarar det som princip.  
Vad det innebär att "förbättra samhället till det bättre" har vi olika uppfattningar om.

Alltså.
A tycker att X är ett bättre samhälle.
B tycker att Y är ett bättre samhälle.
A blir provocerad av Y.
B blir provocerad av X.
Men vem får priset för bästa provokation för ett bättre samhälle ?

Jag föreslår att A får priset, om A provocerat B mer än B provocerat A. Och tvärtom.

I min lilla bekantskapskrets tycks det mig att
andra blir mer provocerade av Fi
än jag blir av "förmer".

Bra val alltså !


Pro Voka 2014

Inga kommentarer: