Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 31, 2014

Gott Nytt År !


Erstavik, igår

Himlen är fortsatt klar och termometern har krupit en bit över nollan, så det blir nog riktigt angenämt att gå ut vid tolvslaget.
Annars tycker jag det är lite läskigt med nyår. Har inget emot att ta ny sats och ge några lagom realistiska löften, men bär på en oro som gärna stegras den här kvällen. För egen del, för familjen, och för omvärlden. Tilliten är inte så hög som jag skulle önska.

Johan Rockström och Svante Axelsson har i alla fall skickat en hoppfull nyårshälsning på DN-Debatt. Vi har fortfarande chansen, och Sverige kan ta täten, är det korta budskapet. Inte olikt den teknikoptimism som Johan Ehrenberg nyligen gav uttryck för.
Själv är jag mer fallen åt Birger Schlaug, som lägger betoningen på att vi ändrar våra värderingar, och invänder att ökad effektivitet äts upp av rekyleffekter (dvs, det vi sparat in konsumerar vi på något annat). Se Planeten nedan.

Hur som helst, det är bara att hugga i och göra nya försök att leva som man lär. Förr eller senare går det.

Ett riktigt Gott Nytt År !



DN - debatt
Planeten

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eric.
GOTT NYTT ÅR 2015
Christer

ERIC SECHER sa...


Christer,
Tack detsamma !

RL sa...

Eric
Jag lyssnade på Klotet för en vecka sedan. Svante var lite väl hurtig,
när han tog fram, hur vi minskade freonutsläppen genom att ersätta dem
med andra medel som redan, tillverkades i industriell skala.
Klimatförändringarna beror på bl.a. att en militärjunta
har tagit makten på vår Jord.
Den makten är Vi ännu inte på talbar fot med, men den kanske kan marginaliseras.

Alla på Klotet, sade tänkvärda sker.
Och jag föredrar att önska Dig och Onkeln O och, de flesta andra

Gott Nytt År!

Roland

Onkel Olof sa...

Gott Nytt År! :)

Man kan bara jobba på det. Kom ihåg att det tog Dogen sensei 30 år från det att han blev upplyst tills han levde därefter.

Vi hoppas på ett år för människan...