Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 11, 2014

Valfrihet



VS




En passande uppföljning till föregående inlägg ?

Stod i kö på EL-GIGANTEN (bara namnet borde få en att hålla sig borta), hade nummer 161, skärmen visade 156, då ringde min närmaste.

- Vad gör du ?
- Är på El-Giganten, tänkte köpa en kamera.
- Men du har ju en kamera ?
- Jo men .. skall göra ett resereportage för cykeltidningen XX,
  dom vill ha bra bilder ..
- Får du något betalt ?
- Äh ..nej ..
- Det duger nog med den kamera du har.
- Äh .. ja kanske .. jag vet inte .. vi hörs.

Det är i sådana där situationer som känslan, med lite hjälp av anhöriga och förnuftet, på bråkdelar av sekunder kan fatta bra beslut.
Jag slängde kölappen, och klev lättad ut i regnet på Kungsgatan. Väl hemma skrev jag till ETC och meddelade att de kunde fakturera 3000 kronor för nya solceller till parken i Katrineholm. (Kameran kostade 3695 ..)

Om man tänker efter, för många av oss är dagarna fulla av liknade val. Kortsiktig egen tillfredsställelse av begär (inte sällan för att vara andra till lags) eller långsiktig tillfredställelse av gemensamma behov.
Som röstberättigad medborgare har man svårt att påverka, men som medveten konsument kan man göra stor skillnad.


Inga kommentarer: