Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 14, 2014

Till var och en …, från var och ..



På senare tid har han sett bedrövad ut, "min" tiggare på Nytorgsgatan, ibland sitter han och gråter.
Idag följdes vi åt till Cafe String några hundra meter bort, jag hade med mig datorn och Google translate. Inte helt oväntat kunde han inte läsa rumänskan på skärmen, så den robotliknande datorrösten fick göra jobbet. Dröjde en stund innan jag kom in i att ställa frågor som kunde besvaras med ja eller nej.
Hans hustru är sjuk och får inte den hjälp hon behöver i Rumänien. Hans tillfälliga återresa är den 28 december, att åka tillbaka tidigare verkade inte aktuellt, även om pengarna fanns, inte heller att bli kvar i Rumänien. Hans önskan var, som jag förstod det, att hustrun skulle kunna få hjälp i Sverige.
Svårt.

Det blev en högst vansklig kommunikation. Vi kom överens om att han skulle be någon skriva ner sin historia, och att vi ses igen när jag är tillbaka från min (välförtjänta?) ledighet.

Till var och en efter behov, från var och efter förmåga, var det så det hette ?

Inga kommentarer: