Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 29, 2014

Ro i själen




Vaknade tidigt i morse trots gårdagens nästan dygnslånga förflyttning från Indien. Jag får ingen ro i kroppen förrän tvättmaskinerna rullar, tidningarna är skummade och räkningarna betalda.
Nu är det gjort, och klockan är inte ens tio. Bra jobbat, som dom säger i Idol.

I veckans ETC fanns ett helsidesuppslag om teplockare i Nepal. Normalt sett hade jag inte reagerat speciellt, men efter att ha vistats i teplantager under en vecka så kunde jag relatera, som det så vackert heter, till bilden. Texten berättar att arbetarna i Nepal får i genomsnitt 13 kronor för 8 timmars arbete. Det säger en del, men inte allt.
På Sri Lanka stannade jag till flera gånger för att insupa känslan där i bergen (så vinner man inga cykeltävlingar ..). Plockarna småpratade med varandra och verkade inte ha speciellt bråttom, det såg ut som en rätt trivsam arbetsplats. Jag vet förstås ingenting om deras villkor, men det var intrycket jag fick. Hur man nu mäter det.

Bästa räkningen var den till ETC Utveckling. 3750 kronor inkl moms för 250 W solceller i Katrineholm, vilket motsvarar 3,5 ton koldioxid-ekvivalenter. Det är inte lösningen på klimatproblemen men ger lite ro i  själen.

Inga kommentarer: