Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 11, 2014

Hur som helst



I "mina kretsar" utgår man ifrån individen. Inte bara att alla står sig själv närmast, och att var en får ta ansvar för sig, utan lika mycket i betydelsen att utveckling hänger på individuella initiativ.
Som kanske framgått så har jag ett lite kluvet förhållande till det där. Vill så gärna få med rättevise-och jämlikhetsaspekten, till var och efter behov, från var och en efter förmåga, och den brukar "mina kretsar" inte vara lika måna om.

Hur som helst, nu har staden, dvs skattepengarna, dvs vi allihop, varit med och finansierat den ena fantastiska fritidsanläggningen efter den andra i Hammarby Sjöstad. Dvs anläggningar som alla kan utnyttja, utan avgift. Kostnaden för att bygga har vi delat på, enligt principen ovan.
Alternativet vore antingen att någon filantrop bjuder på investeringen, eller att något privat aktör investerar för att tjäna pengar, dvs den som har råd kan utnyttja anläggningarna.
I förlängningen handlar det förstås om att bestämma sig för var gränsen går mellan det privata och det allmänna intresset, gränsen mellan "plikten och profiten".

Hur som helst, jag har glatt mig åt alla underbara lekparker som vuxit upp som svampar ur jorden i vårt område, men blev fullständigt lyrisk när jag idag upptäckte att man även byggt utom-hus-pingis !

Jag envisas med att tro på den (udda) nordiska välfärdsmodellen. Även om det blir lite byråkratiskt och omständigt ibland ..

Plikten och profiten




1 kommentar:

Jesper Westman sa...

Håller med dig. Besökte Anders Franzéns lekpark nu i helgen tillsammans med barnen. Helt fantastisk!

mvh
Jesper