Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 21, 2014

Höger eller Vänster ?




Det finns en fråga som hela tiden skaver, som inte får något svar. Varför somliga går åt höger, och andra åt vänster.

Jag växte upp i en Stockholmsförort där Moderat var lika självklart som Tomten.
Som vuxen har Vänster blivit lika hemtamt som Huset jag bor i.
Den Gösta Boman vi älskade och dyrkade har blivit en ful gubbe.
Andra gör den omvända resan.

I familjen och på jobbet hjälps vi åt och ställer upp för varandra, vare sig vi lägger vår röst till höger eller vänster, på festen och i bastun är skillnaden obefintlig, vi njuter av varandras sällskap.

Jag har min idé, som påverkar andra.
Andra har sin idé, som påverkar mig.
För att min idé skall få spelrum måste andra vara beredda att lyssna.
För att alla idéer skall få plats måste alla ta hänsyn och visa respekt.
För att den lilla människan skall kunna växa måste den stora massan bereda plats.
När den stora massan bereder plats kan min idé, och mitt självförverkligande, komma i kläm.
Men min idé är inget värd om den saknar värde för andra ?

Ensam är stark , kan man förledas att tro så länge det går bra.
Ensam är svag, kan man förledas att tro när massan bestämmer.

Vi behöver varandra när motgången kommer.
Vi behöver varandra för medgång.
Individen är till för kollektivet.
Kollektivet är till för individen.

Är det Höger ?
Eller Vänster ?


3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

För att den här ekvationen ska gå ihop måste man nog vara noga med att förtydliga vad "kollektivet" är och vad "individen" är.

Mitt problem med vänstern är att man gärna ser att den styrande eliten ska kunna dra alla individer över en kam, och sticker man ut och inte hejar på kollektivet (som styrs av eliten) så är man korkad och oansvarig.

Nytänkare, driftiga personer och folk med goda idéer ses ofta mer med avundsjuka än med beundran. Det är mer legalt att känna en miljon på massans lotteri än att arbeta sig till samma summa.
Det visar sig ju om inte annat i att lotterivinsten är skattefri och inte det ihoparbetade kapitalet.

Problemet med ett för individualiserat samhälle är att den lilla människan kommer i kläm. Full anarki har en tendens att skapa otrygghet även för den starke.

Jag har valt att tro på individens förmåga att kunna klara sig själv, för att på det sättet skapa ett öppnare, friare och starkare "kollektiv".

Men jag är ju höger, så jag är väl inte objektiv ;)

Roland Lidén sa...

OO. Dä ä väl bara linser som är objektiva, rätt så klok är du.
Du kanske håller på med undervisning?

ES. Du är alla lösningar på spåren som kan vara
att låta ängen vara platsen för nya Kulturblommors vagga.

Obegriplig och med vänlig hälsning?

RL sa...

För undvikande av missförstånd.
Obegriplig och med vänlig hälsning!