Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 30, 2014

Tyvärr


Lasse Berg på besök.

Tyvärr fick vi inte riktigt tid för diskussion, det finns så mycket att diskutera.
En av kollegorna tyckte bilden var för ensidig . Ungefär så här :

- Jag är glad för alla framsteg, för globaliseringen, för alla influenser utifrån, att man inte längre är hänvisad till den lilla flocken. Nu finns det t.ex massor av fantastisk mat, jag kommer ihåg den ensidiga och eländiga maten i skolan, den gick knappt att äta.
- Håller med dig. Små gemenskaper innebär starka jantelagar, stick inte ut, tror inte att du är något. Men jag är bekymrad över den ökade ensamheten, där människor i allt högre grad, inte minst unga, måste kämpa desperat för att bli accepterade och godkända, för att få vara med i gemenskapen, där utgångspunkten hela tiden är att var och en är sin egen lyckas smed.

Ja, man får välja, välja vad som betyder mest. Jag tycker valet är rätt enkelt.

Tyvärr, tyvärr, hann vi inte fram till den självklara frågan om det är försvarbart (oberoende av hur tillfredsställda vi är för tillfället ) att fortsätta jämföra - konsumera - jämföra - konsumera - sönder det enda jordklot vi har.

Inga kommentarer: