Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, augusti 17, 2014

VAS



På jobbet ber vi patienterna att tala om på en skala 1 - 10 hur ont det har. VAS - visual analog scale. Det används så flitigt att det t.o.m blivit ett verb, patienten vasar 8.
Sedan någon vecka har jag en ny mobiltelefon, den gamla förolyckades i regnvädret. Den nya är visst bättre på alla möjliga sätt, men det slog mig att det knappast givit något utslag på välmåendebarometern.

En gammal idé, varför inte tillämpa VAS-skalan på annat än smärta ?
Låt säga, just nu ligger jag på 7 i välmående, vad skulle en ny cykel gör för skillnad ? Eller en större lägenhet ? Eller högre lön ? Eller fler kompisar ? Eller mer fritid ? Eller att Ewa blev av med sina krämpor ? Eller att jag lärde mig att leva lite mer som jag lär ?

Kanske lättare än man tror att uppskatta ?

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Gör en kontinuerlig uppföljning av ditt välmående, ungefär som en temperaturkurva, så kanske du kommer att finna något...

ERIC SECHER sa...


Och kanske lägga in någon ytterligare parameter (sömn, beröm, motion) ..? Ibland tar man ju motgångar med jämnmod utan att förstå varför ..

Anonym sa...

Jo då, skalor används inom annat också, t ex inom motiverande samtalsmetodik (gällande förändringsarbete).
AK

Onkel Olof sa...

Man kan ha med det som anteckningar för varje dag.

Prova en månad och se. Blir nyfiken på resultatet redan nu