Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 26, 2014

Rädsla



OO föreslog att rädsla, snarare än pengar, är "roten till allt ont".
Men hur skapas rädsla, och hur motverkas det ?

Stina Oscarsson sa så här för STEG 3:
(ca 18.20 min in i föreläsningen )

Den ekonomiska tillväxten kräver att vi är rädda,
för rädsla går att tjäna pengar på.

Vi är 
rädda för att förlora våra jobb,
rädda för att vi gjort fel pensionsval,
rädda för att räntan skall gå upp,
rädda för att någon skall bryta sig in i vår bostad.

Aung San Suu säger att det är inte makt som korrumperar ett samhälle,
det är rädsla.


50 miljarder läggs varje år på reklam.
För att upprätthålla känslan av otillfredsställelse, av missnöje, av rädsla. Rädsla för att inte duga, för att inte hänga med, för att hamna utanför.

Jag tror som Hornborg.
Pengarna är orsaken, rädslan är effekten.



STEG 3

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Vi var rädda innan vi hade pengar.

Jag förstår vart du vill komma, men det känns som det saknas en variabel eller slutsats.

Har läst inlägget 3 ggr utan att hitta det...