Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 05, 2014

Läkaruppror




Under dagen har två läkarupprop dykt upp på Läkartidningens nätsida angående kriget i Gaza. Båda hänvisar till ett  läkarupprop i (ansedda) Lancet. En instämmer, en tar kraftigt avstånd.
Det som för den ena är övervåld, krigsbrott och olaglig ockupation är för den andra självförsvar mot terrorister som inte bryr sig om sin befolkning. Läkarupprop över huvud taget i en politisk känslig fråga är man förstås också oense om. Hur klok blir man ?

Vill gärna hörsamma Lincoln, som lär ha sagt (ung) :
 -  Den mannen tycker jag illa om, honom vill jag lära känna.

Alltså :
Jag känner avsky för det Israel gör, jag borde lära känna någon som tar det i försvar.

En som tycks lyssna på alla och håller huvudet kallt är Nathan Schachar i DN. Man blir faktiskt klokare.

Alltså:
Man tänker så gott man kan.
Och lär av de som håller huvudet kallt.

Läkarupprop 1
Läkarupprop 2

Inga kommentarer: