Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, augusti 01, 2014

Det nya Afrika




En bok till ..

Journalisten Erika Bjerström har rest i Afrika i snart trettio år. Förra året gav hon ut Det nya Afrika.
Väldigt tacksam att jag råkade få syn på den för någon månad sedan, för det är en känslig och nyfiken genomgång, som sticker hål på fördomar och raderar okunskap. Inte blir det sämre av att texten rinner fram, lätt som en vårflod.
Det mesta i boken vänder ut och in och upp och ner, mest av allt kanske uppgörelsen med biståndet.

Kritiken mot biståndet har tvingat mig att tänka om, och precis som de smyckesexporterande massajkvinnorna har de fått mig att rannsaka mina journalistiska bevekelsegrunder. Jag, som så många andra journalister, har antingen hyllat biståndsprojekt eller avslöjat "skandaler", men sällan förmått skildra en komplex helhet. Det speglar också samhällsdebatten i stort, där det bara verkar finns utrymme för för antingen kramare eller kritiker.

För den som gillar att utmana sina föreställningar är Det nya Afrika riktigt lördagsgodis.
Snart är det vi (vita) som får bocka och buga .. ?

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Intressant fråga.
Vi lever i mångt och mycket kvar i våra gamla invanda fördomar. Det gäller inte bara Afrika...