Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, augusti 10, 2014

Dagens Maria - Pia






"
Makten behöver motsättningar för att legitimera sig. Frågan är hur länge vi behöver dem? När nyheten kom att ett plan kränkt svenskt luftrum, hur många trodde att det var ryskt? Och hur upprörda blev politiker och medier när det visade sig vara amerikanskt? Tänk hur det hade kunnat användas som uppvigling om planet varit ryskt! Och hur de nu tiger. Amerikanska kränkningar passar inte in i uppviglingsmönstret, alltså glömmer vi dem? 
Jag tror att människor är på väg att genomskåda maktens lögner, mycket tack vare internet. Att vi med tiden inte behöver ”födas, leva och dö omgivna av lögner” som Artaud beskrev tillståndet, utan är på väg att frigöra oss och tänka själva. Jag tror att de många människorna snart är mogna för demokrati, folkstyre, på riktigt, à la Schweiz.
Politikerna kommer att motsätta sig detta på alla cylindrar, men jag tror att så kallade vanliga människor är bättre på att styra världen mot fred, frid, klimatanpassning och glädje än maktpolitiker. Och då kommer helt andra sorters människor att vilja bli politiker.

"


Lätt som en plätt !

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Hade varit väldigt skönt om hon haft rätt.

Tyvärr vill allt för många människor fortfarande följa ledare snarare än att tänka själv...

ERIC SECHER sa...


Jo.
Apropå påven, inspireras men inte (slaviskt) följa ? Inspireras av de som i handling visar att man kan förändra (om man nu vill det ..)