Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, juli 15, 2014

Tvångströja


Södermalm

Det är väl så det är, man uppfattar olika, ser inte världen som den är, utan som man själv är. (Kant)

Den fina bilden och texten till vänster är inte mycket att säga om. Men det svarta klottret ned till höger ?
För mig är det en vacker racercykel med hög sadel och kort överrör, inget annat. De streck som inte riktigt stämmer med cykel ser jag inte. För BB är det förstås en tag.

Nu har jag läst det på så många kloka ställen att det måste stämma ; människan kan inte låta bli att värdera och tolka, se mönster och orsakssamband, även när de inte finns.
Det var värdefulla egenskaper när levnadsvillkoren såg annorlunda ut. Nu är det förödande, och något vi måste lägga band på. Hur kul är det ?


Inga kommentarer: