Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juli 27, 2014

Oväder



Litet drama, i en förskonad del av världen ..

Skulle avsluta cykelrundan med en vända upp på Hammarbybacken, fick inte i den lätta växeln, kedjan hoppade, satt fast med fötterna, trillade obönhörligen, lyckades få cykeln att falla åt vänster mot den hela tummen, det gick bra, lättad, gick åt sidan för att få loss kedjan som fastnat mellan vevarm och vevpartiet, då kom regnet. Eller rättare sagt, himlen öppnade sig, samtidigt som det blåste orkan och blixtarna smällde rakt ovanför huvudet, uppifrån berget kom vattnet forsande och rev med sig sand och lera, inte aktuellt att fortsätta uppåt, utan ner och hem, grämer mig att jag glömde bort den vattentäta kameran som låg i ryggsäcken, det hade blivit fantastiska bilder, det var hisnande att plöja fram genom vattenmassorna i Sjöstan, hur kunde det bli så mycket, så snabbt ?
En stund senare åkte brandbilarna i skytteltrafik, vindens framfart syntes lite varstans (bl.a Ersta), på Medborgarplatsen kom ett lämmeltåg av folk med väskor som tvingats kliva av vid Södra station då spåren till Centralen inte längre var framkomliga.

Var det växthuseffekt-relaterade klimatförändringar vi fick bevittna ?
Kanske. Kanske inte.
Troligen ? Troligen inte ?

6 kommentarer:

RL sa...

Vem tjänar på att de i regn
översköljda frågorna får flyta ut och i dimma insvepa de sina?
De senfärdiga!
Det kan vara av inre tvång också.

ETC ställer bra frågor,
Roland, sociologen, var det
Pålsson, gör också det.


ERIC SECHER sa...


Roland Paulsen är en klippa, lika bra i tal som i skrift. Han är (egentligen) ursinnig, men behåller smilet.

Roland (Paulsen är en klippa) sa...

Jag ska försöka att behålla det.
Smilet! Och Ursinnet!

ERIC SECHER sa...


Jag med !

Onkel Olof sa...

Vädret håller i vilket fall oss ödmjuka...

ERIC SECHER sa...


Jo ..