Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 23, 2014

Kroppsideal



Det finns många aspekter på övervikt. En handlar om är våra kroppsideal. Och skillnaden för män och kvinnor.
Samhället erbjuder operation då övervikt ökar risken för en mängd sjukdomar, och förkortar livet. Men många som söker hjälp gör det p.g.a av omgivningens attityder. Det är fult att vara tjock.
Övervikt är lika vanligt bland män och kvinnor, men den övervägande majoriteten av de vi opererar är kvinnor. Inte för att kvinnor blir sjukare av sin övervikt, utan för att kvinnor, framförallt unga, drabbas så mycket hårdare av rådande kroppsideal.
Någon sa : jag vill inte ha några kostråd, utan höra att jag är fin som jag är (!).

Det är något sjukt med vårt ohälsosamma leverne, absolut. Men jag tycker särbehandlingen och kroppsfixeringen är värre.

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Jag gillar begreppet "trivselvikt". Kan man lägga mycket i det begreppet...