Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, juli 29, 2014

Konflikt


Konflikten mellan Israel och Palestina pågår hela tiden, men med vissa mellanrum så intensivt att vi på avstånd tvingas bry oss, och börja undra. Jag kan (som vanligt) väldigt lite, men undrar ändå.

- Hur kan Israel göra anspråk på mer land än det som FN
  sanktionerade (1947)
- I vilken utsträckning Israel är beroende av USA
- Eller snarare, varför USA stödjer Israel
-Varför kritik av Israel så lätt tolkas som antisemitism
-Varför vi inte hör mer om alla israeler och palestinier som
  respekterar varandra

Mest undrar jag över livet. På Gaza, på Västbanken, och i Israel. Alla rapporter till trots så undrar jag hur det känns att leva i ett "utefängelse", hur det känns att vara "ockupant", hur det känns att vara antingen jude eller palestin, hur det känns att tvingas hata.

Inga kommentarer: