Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, maj 19, 2014

John




Stannade för några månader sedan till på Götgatan framför en tiggare som inte var från Rumänien. Stålfarfarskägg, i min ålder, engelsktalande, trevlig.
Sen har jag sett honom av och till då han har sitt natthärbärge i en bil utanför min port på Folkungagatan.

Igår hade de sista brödskivorna i skafferiet möglat så det blev frukost på Mc Donalds, där jag fick sällskap med "stålfarfar". Född på Irland, Detroit från elva, Göteborg i trettio år, diabetes, koma, skilsmässa .. varit en dålig pappa eftersom han inte hade några förebilder men hoppas bli en bättre farfar till den 11 veckor gamla sonsonen som fått hans namn, sonen ringer varje dag ...

På väg till optikern idag möter jag doktorn för hemlösa, vänder om och cyklar efter, vi språkar en stund, och bestämmer träff i morgon bitti på Pelarbacken.

Vänder tillbaka, utanför optikern på Götgatan sitter "stålfarfar" med sin mugg. Nu blir vi John och Eric, han berättar (bl.a) om den dåliga ryggen efter 89 fallskärmshopp i Vietnam, om doktorn för hemlösa som inte får skriva ut värk och sömntabletter.
- I´ll meet him tomorrow, I will ask him. See you !

Så styrt av tillfälligheter vill jag att livet skall vara.
Men det förutsätter att man inte är löne-produktions-slav .. ?

En annan John


Inga kommentarer: