Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, april 21, 2014

Ansvar




På väg till båtklubben i förmiddags hann jag lyssna till en krönika av Nina Björk i Godmorgon Världen på det temat tillit. Hon blev uppmanad i högtalarna på Centralstationen att inte lämna sitt bagage ur sikte, något hon struntade i när en vänlig själ ville hjälpa henne med resväskan. "Tror vi att tillfället gör tjuven, eller att tjuven tar tillfället ?" Tänkvärt, som vanligt.

Jag gillar att chansa, att utlämna mig åt slump och tillfälligheter, livet känns mer meningsfullt då.
Jag gillar att lita på, har lätt för det, och tycker genuint illa om misstänksamhet och misstro. 
Att det av och till straffar sig och har ett pris är jag beredda att ta. 

Men, och det är ett krux, mina chansningar får inte gå ut över andra. Vilket jag blev varse bara en liten stund efter radioprogrammet.
Båtklubben har ordnat platser som tar hänsyn till båtens bredd. De s.k Y-bomarna är fastskruvade i den gemensamma bryggan. Om en har angett fel mått och det måste korrigeras i efterhand måste alla bomarna  skruvas loss, inte bara min. Nu blev jag varse att att jag läst  instruktionerna slarvigt, det var inte båtens bredd som skulle anges i ansökan, utan bredden plus 2 ggr 20 cm.

PS
En kontrollmätning av brygga och båt visar att det går, med nöd och näppe. Gudskelov.



Inga kommentarer: