Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, mars 21, 2014

Små steg




Kommer nog att återvända både en och två gånger till Nina Rehnqvist, hennes funderingar om sjukvården känns  allmängiltiga.

Vi är många som har storslagna idéer om hur världen kan bli bättre. Just för att de är så storslagna blir det sällan mer än ord.

Men förändringar sker ofta i små steg, utan att det märks. Rehnqvist skriver att vi med små steg fjärmat oss från ambitionen att alltid försöka göra det bästa till att bara göra det man måste. När vi sågs på Ersta  talade hon mycket hellre om små steg i andra riktningen, än om drastiska förändringar och revolutioner. Frågan om att snabbt göra sig av med nuvarande styrsystem (New Public Management) undvek hon faktiskt.

Det är mycket som är tilltalande i en sådan strategi. 
Sannolikheten att man går från ord till handling ökar.
Sannolikheten att förändringarna blir bestående ökar.
Den resulterar inte i lika mycket besvikelse och dåligt samvete, vilket ökar handlingskraften.
Den utesluter inte (alls) att man har ett långsiktigt mål.
(to come to the top of the staircase)

Onkel i Broby har fattat det här.

Det kommer jag också att göra.

Nina Rehnqvist 





2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag kan ju inte annat än att hålla med så klart.

Men på tal om små tysta steg som antagligen ger stor verkan. Det slog mig häromdagen att SVT hela tiden ökar sina medarbetare med utländs bakgrund. Nu behöver de inte heller tala "rikssvenska" för att få plats i rutan på bästa sändningstid. Inget som någon gjort någon affär av, men som jag tror betyder mycket.

Väl värt att betala licens för ;)

ERIC SECHER sa...


Det finns nog många små/anspråkslösa exempel "där ute".