Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 26, 2014

Arbetslinje



En eftermiddag i veckan är jag ledig* från arbetet. Dvs mitt löne-arbete.
Då kan jag göra det som inte hinns med de andra dagarna, eller det jag har lust till, eller bara låta tillfälligheterna spela några spratt. Också ett slags arbete, om man så vill.
I OBS-magasin diskuterades händelsevis, denna lediga eftermiddag, för och emot medborgarlön. Bra.

Jobba mindre, konsumera mindre, för att skona miljön, för att kunna umgås mer - så brukar det låta. En aspekt som lätt glöms bort är den demokratiska. Att jobba mindre skapar utrymme för lärande, självständigt tänkande och ifrågasättande. Att jobba mer har motsatt effekt, vilket kanske är en del av idén med arbetslinjen ?

OBS - magasin i P1
Roland Paulsen
After Work

* Jag är schemalagd 40 timmar i veckan

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Att varava ner har en tendens att inte bara svalka ner själen utan också behovet av att uppleva och köpa. I alla fall i mitt liv...

ERIC SECHER sa...


Låter tilltalande !:)