Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, mars 17, 2014

Alarm



Förutom egna inlägg länkar Birger Schlaug regelbundet, utan kommentarer, till andra källor. Idag var det Karin Bojs på DN, angående koldioxidhalten i atmosfären.

De som tror att IPCC (klimatpanelen) har rätt är helt ointresserade av att höra kritiska invändningar. De som ifrågasätter (bl.a) modellernas tillförlitlighet är inte sällan mindre kategoriska.
Efter att ha läst Karin Bojs, som gärna spelar på känslor, plockar jag fram Gösta Pettersson (Falskt Alarm). Och inser än en gång att den här frågan är ofantligt komplex.

Av detta har jag, efter viss betänketid, dragit följande slutsatser :

Jag kommer aldrig att förstå, aldrig kunna ha någon egen uppfattning i sakfrågan.
Det finns en påtaglig risk att vetenskapen, p.g.a frågans komplexitet, inte heller går i land med det.
De utmålade tänkbara konsekvenserna är så förödande att man bör agera som om de vore sanna.
Det bär emot att låta okunskap och rädsla styra, men jag ser inget alternativ.
Jag tvivlar (verkligen), men det gör detsamma. (Tänker IPCC likadant?)

Dessutom :
Omställning till ett lågenergi - samhälle känns som en möjlighet ..

Skönt att vara färdig med en fråga, att göra avslut, att kunna gå vidare. På egen hand.


Falskt alarm - sammanfattande invänding mot Karin Bojs : sid 115.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Bara att spotta i nävarna och arbeta mot framtiden med andra ord

Roland Lidén sa...

??