Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, januari 29, 2014

VSV



Hypoteser är idéer som kan bekräftas eller avvisas (falsifieras) genom att testas.

Jag har en idé som går ut på att man mår bättre och blir en bättre människa om man får göra saker i lugn och ro. Tack vare en vurpa på cykeln blev min hypotes utsatt för en oavsiktlig test. Och dessutom på ett grundligt sätt, eftersom jag kunde studera förändringen både vid ned - och upptrappning, dvs, vad som hände när jag tvingades hålla mig borta från arbetet respektive när jag återgick.
Grundligt, men naturligtvis inte särskilt systematiskt eller vetenskapligt, det saknades t.ex en kontrollgrupp som inte var tvingade.
Hur som helst, jag hade förvånansvärt lätt att finna mig tillrätta utan de påtvingade rutinerna och förväntningarna, jag kände en djup tillfredsställelse i att få göra det som föll mig in och det jag verkligen ville, samtidigt som tillfälligheterna fick spela en större roll.  Tillbaka på jobbet kände jag en stor tacksamhet över att jag fortfarande kunde utföra mitt arbete, men redan efter några veckor återkom känslan av press, tvång, och ofrihet. Och mindre medkänsla.

Vilket skulle visas (vsv) .

AVA

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Att sänka tempot är aldrig fel.

Har märkt en viss förändring i mig själv sedan jag gick ner i tid rejält.

kanske dags för en medelväg och arbeta deltid??

ERIC SECHER sa...


Ja.
Har tyvärr inte din känsla för lagom ..