Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, januari 20, 2014

Rädd för vad ?




Lyssnar på Nina Björk i Godmorgon världen. Hon talar om tron på evig tillväxt. En tro som egentligen inte är någon tro, utan snarare en praktik. En praktik som vi inrättat oss efter, som innebär att vi producerar , marknadsför och konsumerar varor som vi inte behöver, som inte mer än kortvarigt tillfredsställer oss. Menar Björk.
Ja, så är det. Men varför ? Nina Björk spekulerar inte i det, utan nöjer sig med att konstatera att "huvudet inte längre förstår vad kroppen gör". Men varför fortsätter vi då ? Fortsätter producera, marknadsföra och konsumera mera.

Jag tror det korta svaret är att vi inte vågar annat. På olika sätt.

Om alla politiska partier talar sig varma för tillväxt, talar om det som själva fundamentet för att vi skall klara oss i konkurrensen med andra länder, för att vi skall kunna skapa nya jobb, för att vi skall ha råd med de reformer vi önskar, då krävs det ett visst mod att ha en annan uppfattning. Att ifrågasätta ekonomisk tillväxt och den nuvarande ordningen framstår då som närmast ansvarslöst.

Om alla i ens närhet köper större TV, om alla andra barn får mobiltelefoner vid tre års ålder, om alla andra reser utomlands på semestern, då krävs det övertygelse och mod att göra annorlunda.
Det sista vi överger är nämligen gemenskapen, och jämförelsen, med andra. Utan särskilt mycket överdrift - hellre får världen gå under.

Hur skulle det kunna bli annorlunda ?
Går man på ovanstående linje så kan frågan ställas " Vem vågar först -politikerna eller vi själva ? " Jag tror mer på det sista.
Vi underskattar vår egen makt att förändra, brukar Onkel Olof säga. Men om brist på mod är den felande länken så blir frågan - vad är jag rädd för ?
Kanske är det inte är så farligt som vi tror att avstå från det andra har ?
Kanske underskattar vi glädjen och tillfredsställelsen som det innebär att följa sin egen övertygelse
Kanske underskattar vi möjligheten att andra tar intryck av vårt  mod ?

11 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Rädd för medlöparna i dårhuset
och för sig själv!
Jag är: På Rymmen!
Många har förståndet till galenskap.
Några Få säger:
Jaget för Laget med Naturen.
I skymningslandet ser Nina Björk
att vi alla, utan undantag, är delar av: KAPTEN KONKURS.
Där både saker och tankar och
känslor förödes i Gudars skymning.
Nu blev det överlast så därför ...

Onkel Olof sa...

Jag tänker ibland: Sekunden innan jag dör vill känna att jag gav livet chansen.

Det ger mig mod...

Roland Lidén sa...

OO
Jag tillämpar en tanke som säger
att om jag vågar, så vågar du.
Jaa och om Du.. ja då vågar vem som helst,
kanske t.o.m. dina elever.

Men den materiella och den psykologiska basen
den saknar dom och du.

Skulle då elevernas ledare tillsammans med sina lärjungar kunna
skapa ett samhälle som organiseras så att det främjar sociala
mål och där Jaget för Laget med Naturen, har internerats i både
Skepparen och Manskapet, så att om någon av obetänksamhet bryter emot
de lagar som styr skeppets säkerhet så ska det räcka med att någon av matroserna höjer på ett ögonbryn för att klantskallen ska känna att
han bryter mot sitt eget samvetes lagar och att hon med ett snett leende
börjar att göra som man ska.






ERIC SECHER sa...


Roland,

Händer det ibland att du uppfattar skymningen som gryning ?
På bild/ i stunden är de svåra att skilja åt ..
Vill verkligen inte bagatellisera din desperation, tror mig dela dina förhoppningar (Jaget för laget med Naturen),men tycker det finns tomtebloss som förgyller skymningen.

Olof,
Gärna det.
Men helst somnar jag in med gott samvete, i förvissning att det i slutändan blev Jaget för Laget med Naturen ..


Onkel Olof sa...

Gott samvete och mod behöver inte nödvändigtvis krocka. Egots väg kan gynna de många...

ERIC SECHER sa...


Ingen krock alls.
Så länge Jaget för Laget gäller.

Roland Lidén sa...

Olof och Eric
Ni är så samtalsbenägna och så förtröstansfulla, liksom
Tom Strömberg är på BSs blogg, så när jag nu ser, att tre
viktiga personer hör vad jag säger, då kommer även jag,
ATT SOMNA I FRID!

Roland Lidén sa...

Eric: "Händer det ibland att du uppfattar skymningen som gryning?"
Roland: "jaa, när Tom Strömberg förstår vad jag säger."

Roland Lidén sa...
Nu ska jag berätta om det som inte finns.
Jag börjar med det allmänna förståndet!
Jaha! Så var den saken klar!
Det är på rymmen, liksom jag är!

Drönarens flykt över våra huvuden
får bli en bild i vår himmel till
vilka vi icke hava förtroende, men till vilka vi dock se upp
med vår av girighet fördärvade blickar!

Tom Strömberg sa...
Roland Lidén, vet du vad, jo, jag finner att:
"I skymningslandet ser Nina Björk
att VI ALLA, utan undantag, är delar av: KAPTEN KONKURS."

Är något i grunden positivt!
Alltså att VI ALLA är delaktiga i det nuvarande systemet, vare sig vi vill eller inte, speciellt vi Svenskar.

Det vackra i detta är att vi nu har ett gemensamt problem, som vi alla, som sagt, är delaktiga i, vilket manar till det i mina ögon så vackra: nämligen SYSTEMKRITIK framför allsköns skitsnack om att det skulle vara människors girighet, konsumenternas torftiga val, fel teknik, människans natur m.m., m.m., m.m.

Att se och förstå ATT det är nuvarande SYSTEMS utformning, som är problemet, finner jag väldigt hoppfullt, framför det att sväva i ovisshet om de bakomliggande orsakerna till nuvarande pågående rovdrift/utplåning av liv och livsförutsättningar.

Tack för din fina poesi förresten :-)

ERIC SECHER sa...


Fint ! Håller med !
Trösterikt.

ERIC SECHER sa...


Fint ! Håller med !
Trösterikt.

ERIC SECHER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.