Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, januari 01, 2014

Mitt och ditt




Fortsätter att följa Lena Andersson i hasorna.
När hon skrev om människors rätt att vandra kom frågan, enligt henne själv, om detta även gällde hennes vardagsrum. Utifrån den invändningen diskuterar hon här om individ, kollektiv, och äganderätt. Individen har äganderätt. Individen kan välja att stänga dörren om sig, men borde också ha rätten att öppna den för vem hon vill. Problem uppstår när vi tror att detsamma gäller kollektivet.

Svårt det där med individ och kollektiv, ensam är inte alltid stark. Kanske inte ens Lena Andersson.
Vi är beroende av varandra, gemenskap är lika viktigt som självbestämmande, enskilt ägande har begränsningar, och begränsat värde. Jag äger min bil, ingen kan ta den ifrån mig. Men bilen blir bara meningsfull om man kör den, vilket är omgärdat med en mängd begränsningar, av hänsyn till andra.

Allt mitt är ditt, allt ditt är mitt, en värld utan enskild ägande, vilken främmande tanke, år 2014.
Men vore det inte höjden av frihet ? Och vilka konsekvenser skulle det inte få för den enda planet vi har, den vi äger gemensamt ?
Men det förutsätter ett annat tänkesätt. Vi har svårt att känna ansvar för det vi inte själva äger.
Synd.

Vill du bli lycklig för en dag,
gå ut och fiska
Vill du bli lycklig hela livet,
ge bort allt du inte behöver

BILD:
På Tuiaviis språk har man samma ord för mitt och ditt. Lau.


5 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag argumenterar ofta om värdet av de handlingar vi gör.

Det val individen gör har lika stor påverkan som den handling som var och en gör i kollektivet. Skillnaden är ofta att man skyller på kollektivet för att slippa ta eget ansvar.

Just därför blir frågan ganska ointressant. Kollektivet i all ära, men vi måste lära oss att ansvara för vårt eget handlande och våra egna åsikter likaväl som våra ägodelar.

ERIC SECHER sa...


Det är handling som räknas - YES.
Ta ansvar för sitt handlande - YES.
Vi har ett val - YES.
Inte skylla ifrån sig - YES


Men frågan för vems skull man utför sina handlingar tycker jag inte är ointressant. Även om svaret är givet. 2014.

ERIC SECHER sa...


"Kärlek är det överflöd av kraft som uppfyller den som lever i självförglömmelse"
(Vägmärken)

Onkel Olof sa...

Borde inte samma handling få samma resultat oavsett vem, vilka eller varför man gör den?

ERIC SECHER sa...


Knepig fråga.
Men utför man samma handling oberoende av motiv/inställning ? Jag tror valet blir annorlunda.