Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, januari 19, 2014

Anti - könsmakt




Ordet feminism syftar på kvinnor. Nämligen kvinnors rätt, rätten att inte bli bedömd och behandlad utifrån kön. Men den feministiska rörelsen har till uppgift att kämpa för jämställdhet mellan mellan kvinnor och män. Vore det då bättre att kalla det för något som innehåller även maskulinum ? Så att jämställdhetsmålet framgår klart och tydligt, så att ingen känner sig exkluderad, så att alla farhågor om att byta ut en könsmaktsordning mot en annan kommer på skam.
När man ser och märker vilka aversioner ordet väcker i breda kretsar, även bland kvinnor som dagligen anpassar sig till en värld styrd av män, så kan man undra om just ordet försvårar jämställdhetsarbetet.

Det ligger nära till hands att jämföra med rasism. Kampen emot kallas antirasism.
Rasism motsvaras, när det gäller kön, av könsmaktsordning.
Om kampen mot rasism skulle heta något som motsvarar feminism skulle det bli något i stil med mörkhyism. Dvs ett ord som pekar ut den som förtrycks. Inte så lyckat ?
Men omvänt, vad skulle motsvarigheten till antirasism vara, som inte inte pekar ut den förtryckte ? Antikönsmaktsordning blir det logiska svaret.

Onkel Olof har föreslagit ordet neutrism.
Själv skulle jag föredra något som väcker samma lust till motstånd som antirasism, som inte skrämmer bort, utan lockar till sig, som pekar ut vad kampen gäller. Kommer inte på något bättre än antikönsmakt.

PS
Den 14 februari är det home-party med Gudrun. Det ser jag fram emot.
- Nej, hon hon kommer inte hem till min lya, en annan lya !

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Feminismen kan bara vinna på den nya debatten.

När jag funderade över samma fråga som den här tyckte jag att humanism borde vara passande. Tyvärr var ordet redan upptaget av något annat.

Neo-humanism skulle kunna vara ett tänkbart namn, men annars är jag nöjd att kalla mig neutrist...

ERIC SECHER sa...


Ja, jämställdhet är onekligen en form av humanism.
Tycker det är rätt bra om man utan att veta förstår vad det handlar om. Som antirasist.