Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, december 30, 2013

Inbromsning (5)


Dags att utvärdera höstens inbromsning, dvs ambitionen att konsumera mer medvetet.
Tveklöst tänker jag mig för en gång extra, biblioteket har fått en flitig kund, inga dyrutlägg (presenter borträknade), bok - och bio på sparlåga, däremot har Södermalms cafénäring haft ett rejält uppsving, men det skyller jag på sjukskrivningen. Har på det hela taget hållit liv i ambitionen.
Nästa steg blir att de se över de fasta utgifterna. Skåpbilen är jag förälskad i, men den kostar 2000 kronor månaden, när den står still, vilket den gör för det mesta. Och vad ska man säga om två båtar ?
På ett psykologiskt plan, det intressantaste, handlar det om att våga mista, att släppa taget. Om allt jag äger brann upp skulle jag nog rätt snabbt komma över det, ändå är det svårt att frivilligt göra sig kvitt. Så rationell är jag.
Inbromsning

Att inte hålla fast vid det man uppnått utan släppa det som om det vore en lek. Som en fiskare som kastar abborren tillbaka i vattnet. Den som vill behålla skall mista. Den som kastar bort ska vinna. Så står det i Bibeln.
Jonas Gardell

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man äger ingenting man inte kan lämna ifrån sig…

:)

Roland Lidén sa...

Här kommer jag och stör!
Tänk om ordet ekonomi skulle få betyda vad det betyder...
och tänk om det ordet skulle få ingå ibland andra ord som beskriver världen så att framtiden blir möjlig.
Visst vore det en religion att
anamma i stället för att dyrka
den avgrund som vi gör idag.
När jag ser det skymningstillstånd som närmat sig Jorden och drömmer om ett stort dike med en liten bro däröver så fattar väl jag att det kan bidraga något, att tala och att skriva om detta. Men att vi själva skulle bliva delar i en icke lönsam grupp tillsammans med Björk och Lindblad och Humlor och den plätt på Jorden som vi bor på, den tanken är ju så vansinnig att den möjligen kan platsa i Mitt Nyårstal!

Anonym sa...

För ett bättre år.
Jonas Gardell är dum!
Befria er från honom!
Roland

ERIC SECHER sa...


Roland,
Året blir vad vi gör det till ?
Vad har du emot Jonas Gardell ?

Anonym sa...


Eric,
Att han inför min blick långsamt
förvandlades till ett djur,
osäkert vilket.

Roland

ERIC SECHER sa...


Träffat honom ??