Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 05, 2013

Den lilla människan




Radion står på, skummar DN på nätet, idag har jag flera ärenden att uträtta så det gäller att inte fastna, kapaciteten sjunker snabbt när man är sjukskriven. Men likväl fastnar jag, obönhörligen. Nyheten om den numera pensionerade mannen som avslöjar att han klistrat in en bild av Mao mellan glaskivorna på Umeås stolthet Grön Eld,  den bringar mig ur fattningen.
I DN står inte mycket, Västerbottens folkblad kan berätta mer. Om de tre sommarjobbarna som 1970 tillsammans med en arbetsledare från Kosta Boda färdigställde Vicke Lindstrands glaskonstverk. Efter 43 år vågar nu Lennart Johansson, en av de tre, avslöja sin hemlighet. Men redan tidigare i höstas berättade Hugo Lindam, en av hans två kompisar, för länstidningen i Östersund (LT) att något gömde sig i glaset.

Det låter långsökt, men känslan påminner om den jag får av skatbon ..

BILDER
Ovan : Sannolikt från 1970, nu ser det lite annorlunda ut, vilket det stormat om i Umeå ..
Nedan : Den bild som Gösta Johansson skall ha klistrat in ; Mao simmar i Yangtsefloden.



Inga kommentarer: