Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 10, 2013

Egenintressets norm




Ur Peter Singer Det liv du kan rädda :

Trotsa egenintressets norm !

När företagen gör det till något normalt att att ge till välgörenhet och när generösa människor öppet talar om hur mycket de skänker, stimulerar de inte bara andra att göra likadant. De trotsar också ett antagande om vårt beteende som genomsyrar den västerländska kulturen, och i synnerhet den amerikanska: egenintressets norm.

När människor ser ut att handla mot sina egna intressen tenderar vi att bli misstänksamma, särskilt om de handlar efter moget övervägande ( i motsats till något impulsivt, som att hoppa ner på ett järnvägsspår för att rädda någon från att bli överkörd av tåget.)

Hur kommer det sig att människor ansluter sig till teorin om egenintresse när det är så ont om belägg för den i vardagslivet.
I motsats till vad vi i allmänhet tror är ett altruistiskt, omsorgspräglat beteende vanligt i vardagslivet.

Har fått skarp kritik för att de stora orden inte motsvaras av handling, särskilt på sistone. Håller med.
Tröstar och försvarar mig med att även små steg i rätt riktning borde räknas.

Idag går jag på Singers linje och framhåller helgens (blygsamma) insatser :

50 kronor till hemlös försäljare av Situation Stockholm.
Femtilappen jag fick tillbaks på hundringen fick tiggaren som satt på marken bredvid.
Alla slantar i ryggan till olika rumänska tiggare.
Hjälpte en man som misslyckades med att pumpa mammans rullator på bensinstationen, min cykelpump fungerade bättre.
Erbjöd mina tjänster till ung tysk långcyklare med punktering.

Det låter hemskt ! Att handla i det i tysta klingar mycket bättre. Men Singer kanske menar att just den skammen är detsamma som att erkänna egenintressets norm ?

Inga kommentarer: